UEO L3 Digital art and poetry 02MTH51

Claudia Desblaches,
Associate professor
English Department
Centre de Langues,
L233
claudia.desblaches@univ-rennes2.fr



We propose to explore the history of literature and artistic currents from 1980 to the present day to show the hybridity of contemporary works of art that are part of trends that are difficult to categorize. For example, we will focus on experimental, digital, sound and visual works, taking into account the notion of performance and plasticity and the contribution of technological resources. Authors such as Eduardo Kac (Cyberpoetry, Biopoetry), John Cage (performance art), Robert Smithson (land art), and currents such as cyber art, urban art, holopoetry, biopoetry, street art and environmental art will be studied.



Bibliography

Digital art and experimental art :

Renée Bourassa, Les fictions hypermédiatiques : mondes fictionnels et espaces ludiques, des arts de mémoire au cyberespace, Montréal, Erres Essais, Le Quartanier, 2010
Joe Bray, Alison Gibbons et Brian McHale dir., The Routledge Companion of Experimental Literature, Londres, Routledge, 2012
Magda Danysz, Anthologie du Street Art, Galliamrd, 2015.
Jacques Donguy, Poésies expérimentales. Zone numérique 1953-2007, Dijon, L’écart absolu, Presses du réel, 2007
Bernard Guelton, Archifiction. Quelques rapports entre les arts visuels et la fiction, Arts et mondes contemporains, Publications de la Sorbonne, 2007
Pascal Mougin dir., La Tentation littéraire de l’art contemporain, Dijon, Presses du réel, 2016
Alexandra Saemmer, Matières textuelles sur support numérique, Saint-Etienne, Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2007
Richard Saint-Gelais, Fictions transfuges. La transfictionnalité et ses enjeux, Poétique, Éditions du Seuil, 2011
Véronique Terrier Hermann, “Détournements du littéraire dans les arts plastiques, 1964-1994”, dans Pratiques & Réflexions sur l’art, n° 7, Presses Universitaires de Rennes, automne 1999
L’art du XXième siècle, Mouvements, théories, et tendances, 1900-2000, Loredana Parmesani, Skira editore, 2006.
L’art des années 2000, Quelles émergences ? sous la direction de Jacques Amblard et Sylvie Coëllier, Arts, presses universitaires de Provence, 2012.
Olga Kisseleva, Cyberart, un essai sur l’art du dialogue, L’Harmattan, 1998.

Digital poetry:
Electronic Literature Collection. http://collection.eliterature.org/1/
Electronic Poetry Center, http://epc.buffalo.edu/authors/#k.
Bolter, J. David, Richard Grusin, and Richard A. Grusin. Remediation: Understanding new media. Mit Press, 2000.
Flores, Leonardo. “Digital Poetry” in Ryan, Marie-Laure, Lori Emerson, and Benjamin J. Robertson, eds. The Johns Hopkins guide to digital media. JHU Press, 2014.
Flores, Leonardo. I ♥ E-Poetry. 2011-present.
Loss Pequeño Glazier. Digital Poetics: the Making of E-Poetries. Tuscaloosa and London: University of Alabama Press, 2001.
N. Katherine Hayles. Electronic Literature. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press, 2008.
Eduardo KAC, New Media Poetry: Poetic Innovation and New Technologies, "Visible Language" Vol. 30, No. 2, Rhode Island School of Design, 1996.
Theory into Poetry: New Approaches to the Lyric, ed. Eva Müller-Zettelmann and Margarete Rubik. Amsterdam and New York: Rodopi, 2005.
Popper Frank, From technological to Virtual art, the MIT Press, 2007.
Generative art, a practical guide using processing, Matt Pearson, Manning, 2011
Virtual Muse, experiments in computer poetry, Charles O Hartman, Wesleyan University press, 1996.

“Can a Computer Write Poetry?” | Oscar Schwartz | TEDxYouth@Sydney
How to write cyberpoetry on www.cyberpoetry.com
Internet articles:
http://www.newyorker.com/books/page-turner/the-writer-as-meme-machine
http://vadeker.net/articles/cyberpunk.htm
http://owni.fr/2010/05/21/william-gibson-la-cyberculture-une-poesie-des-bas-fonds/index.html
http://www.metamute.org/editorial/articles/junk-subjectivity
http://www.ekac.org/johnwhite.html

Assessment :
Final Exam
10 Class Questions
Ce cours est ouvert aux étudiants L2 LEA parcours CI, dispensé en cours magistral durant le 1er semestre.
Volume horaire : 10h (5x 2h)
Evaluation : dossier
Théories de la traduction : Ce cours permettra d'aborder les théories de la traduction majeures dans le domaine des sciences humaines et sociales (théorie interprétative) et d'examiner notamment leur impact sur l'approche de la traduction littéraire. Il conduira ainsi à se pencher entre autres sur l'importance du rythme, de l'intertextualité et des culturèmes.

Ireland and its Peoples: Together Standing Tall? (G. O’Keeffe Vigneron, 12h): Over 70 million people worldwide can claim Irish descent as part of one of the most significant global diasporas in modern history. Many countries and regions were shaped in some way by Irish settlement, and Irish migration has been a defining feature of the history of Ireland. This course will focus mainly on the political, cultural and economic aspects of population movement out of and towards the Republic of Ireland. The notion of a diasporic identity and the theories around population movement will also be examined.

 

Contemporary Irish Drama and Socio-cultural Change in Ireland and Northern Ireland (M. Kolb, 12h): Since the early 1960s, three generations of playwrights have driven Irish and Northern- Irish theatre to the forefront a new artistic revival. This revival has coincided with radical social and cultural change throughout the island and abroad. Through the analysis of excerpts from a selection of contemporary Irish plays written in English, this course will examine if and how theatre aesthetics and language have mirrored and contributed to cultural and socio-political change in Ireland and Northern Ireland.


Ce cours fait le point sur la variété des publics et la diversité des situations d’apprentissage
en France et dans les pays étrangers. Il s’attache aussi à rendre compte de l’organisation
politique et institutionnelle de l’enseignement du FLE et de la diversité des objectifs de
formation. Des comptes rendus d’expériences de professionnels, ou de dispositifs particuliers
permettent de prendre en compte la spécificité des différents secteurs de formation impliqués
dans ce champ d’enseignement.
Ce cours propose en 4 séances de 2h une approche de l'environnement et du paysage en tant que phénomène esthétique, c'est-à-dire comme objet de perception sensible.
On survolera d'abord l'évolution de la représentation du paysage en peinture et en littérature depuis l'antiquité jusqu'à l'époque romantique.
On étudiera ensuite la relation spécifique des artistes romantiques allemands à la nature, qui associe sans les opposer analyse scientifique et sensibilité artistique, quête individuelle et revendication collective. On s'intéressera en particulier à deux types de patriotisme du paysage: national et supranational.
On examinera enfin une sorte de représentation de la vie rurale idéalisée qui identifie l'ordre de la nature à un ordre moral.


02ETH41 Semestre 4 : Pourtour méditerranéen : Savoirs et pouvoirs partie II : Dominique Allios Sciences et arts